Povestea primei căi ferate adevărate și cum o locomotivă de legendă a câștigat un concurs de acum 190 de ani

gravura-deschiderea-linieiPrimele locomotive cu abur au fost construite imediat după 1800, dar a durat câteva zeci de ani până când lumea a fost convinsă că locomotivele, și nu caii, trebuiau să tracteze vagoanele. Prima cale ferată adevărată ce lega două orașe mari a fost deschisă în 1830 și în articol puteți citi despre cât de complicată a fost construirea ei. Cu un an înainte un concurs spectaculos a stabilit ce locomotive urmau să circule pe linia cea nouă, iar câștigătoarea avea să devină una dintre cele mai importante mașinării din istoria transporturilor.

Când foarte puțini credeau că trenurile vor avea succes

Marea Britanie trecea acum 200 de ani printr-una dintre cele mai mari schimbări din istoria sa, datorită Revoluției Industriale. La 1800 populația era de sub 8 milioane de oameni, la 1830 ajunsese la peste 12 milioane, iar la 1850 depășea 15 milioane. Industria creștea, au apărut mii de fabrici și era nevoie de un mod de transport mai rapid și mai ieftin. Trenul s-a dovedit a fi soluția salvatoare.

Motoarele cu abur și-au început ”cariera” în mină și încercările de a le adapta pentru drumurile obișnuite nu au dat rezultate bune. Motoarele s-au dovedit însă utile pentru propulsarea unor vehicule care se pot deplasa pe șine, iar Richard Trevithick, despre care puteți citi pe larg aici, a creat principiile generale constructive ale locomotivei cu abur clasice, cum ar fi evacuarea aburului prin coș în scopul activării forțate a arderii.

Și mai important, Trevithick a arătat că motorul cu abur, atât de mare la utilajele staționare din minele de cărbuni, poate fi redus mult în dimensiune pentru a propulsa vehicule terestre.

replica-unui-vagon-1830Totuși, locomotivele de la 1820 nu aveau prea multe în comun ca aspect cu cele de la 1900 și mai marii vremii încă erau de părere că vagoanele ar trebui trase de cai pe noile linii de fier instalate, mai ales că primele experimente au dovedit că șinele se rupeau sub greutatea locomotivelor. Primele locomotive erau boilere pe roți și exista un mare pericol de explozie, în plus, șinele nu erau rezistente pentru că tehnologia de fabricare și îmbinare erau încă la început.

Pe la 1820 doar câteva mii de oameni văzuseră o locomotivă cu abur și foarte mulți erau speriați de ideea de tren: circulau zvonuri că vacile nu vor da lapte dacă trece pe lângă ele trenul și că găinile nu vor mai face ouă. În presa vremii așa-zișii specialiști spuneau că un om nu poate suporta viteze mari (vorbim de viteze de peste 40 km/h) și că ar putea exploda spontan corpul uman la astfel de viteze sau (măcar) ar rămâne sechele mult timp.

Opinia a început să se schimbe după studierea principiului aderenței și concluzia care a rezultat după aceste studii: șinele netede permit remorcarea unor încărcături grele în siguranță. Un vehicul cu abur care pe un drum obișnuit abia s-ar putea mișca cu sub 10 km/h putea pe șine să atingă și peste 30 km/h.

Așadar, mai toate principiile ce stau la baza căilor ferate existau în 1820, dar o minte strălucită trebuia să vină să le adune și să le aplice în proiecte de succes. Mintea strălucită s-a numit George Stephenson, secondat după 1825 de fiul său Robert.

Despre Stephenson se spune că a învățat la 18 ani să citească și să scrie. A fost însă inginer de geniu, atât în construirea unor locomotive eficiente, cât și pentru traseul primelor căi ferate în adevăratul sens al cuvântului.

George Stephenson s-a născut în 1781 și a lucrat în mine de cărbuni încă de la 12 ani, realizând după primii ani un sistem mecanic cu plan înclinat pentru alimentarea mai simplă cu cărbune. Prima sa locomotiva s-a numit Blücher, după numele unui general prusac ce l-a învins pe Napoleon, dar englezul avea să construiască 16 locomotive miniere. Apoi au apărut ocaziile de a schimba și transportul de suprafață.

Puteți citi în continuare, în interesantul articol scris de Vlad Barza pe pagina web hotmews.ro, o serie de detalii și să accesați fotografii de epocă despre:

  • Stockton – Darlington, prima cale ferată din lume deservită de locomotive și finanțată prin subscripție publică
  • Manchester-Liverpool 1830 – prima cale ferată în adevăratul sens al cuvântului.
  • Legendara cursă de la Rainhill și ”Racheta” lui Robert și George Stephenson

Distribuie:

Mai multe postari

Timite un mesaj