CFR vrea să o transforme într-un mall, licitaţia pentru chiriaş fiind recent lansată. Sucursala Regionala de Căi Ferate Braşov a lansat recent o licitaţie pentru închirierea spaţiilor comerciale, dar şi a spaţiilor pentru vânzare de bilete şi pentru biroul de informaţii din incinta Gării CFR Braşov.
31,23 lei/mp/lună plus milioane de euro pentru modernizări Conform anunţului postat pe site-ul CFR SA, spaţiile comerciale care vor fi scoase la licitaţie au o suprafaţă totală de 3.780,56 mp (fiind incluse şi cele amplasate în cele două corpuri lipite de clădirea principală, unul spre autogară, iar celălalt spre strada 13 Decembrie), iar preţul de pornire va fi de 31,23 lei/mp/lună, fără TVA. În ceea ce priveşte spaţiile pentru vânzarea biletelor, suprafaţa totală a acestora este de 102,83 mp, iar preţul de închiriere este fix, respectiv 21 de lei/mp/lună.
Ofertanţii interesaţi să închirieze spaţiile comerciale vor putea depune ofertele până la data de 6 februarie, dar trebuie să ţină cont şi de faptul că, pe lângă chiria lunară, vor trebui să investească în modernizarea gării. Directorul CFR Braşov, Ioan Pintea: Se licitează doar spaţiile interioare, exteriorul va fi modernizat de CFR
Practic, potrivit directorului Regionalei de Căi Ferate Braşov, Ioan Pintea, participanţii la această licitaţie vor trebui să modernizeze gara potrivit unui concept realizat de un consultant contractat de regională şi prezentat în luna noiembrie a anului trecut într-o şedinţă a Consiliului Local Braşov. „Potrivit conceptului de modernizare prezentat în Consiliul Local Braşov, valoarea lucrărilor de modernizare este de aproximativ 4,3 milioane de euro. La această licitaţie se poate înscrie chiar şi Primăria Braşov, care şi-a exprimat de mai multe ori intenţia de a se implica în modernizarea gării”, a declarat Pintea. Totodată, acesta a explicat că darea în administrare cu titlu gratuit a spaţiului către municipalitatea braşoveană nu era posibilă, având în vedere că în acest imobil se desfăşoară activităţi generatoare de venituri.
Acesta a precizat că licitaţia pentru închirierea spaţiilor comerciale din Gară face parte din strategia CFR de modernizare staţiei de călători, iar investiţiile sunt destul de mari şi greu de suportat numai din bugetul CFR. Totuşi, acesta a amintit şi de faptul că, din bugetul propriu, CFR SA va realiza lucrări la zonele exterioare ale gării, mai exact a zonei cuprinse între oficiul poştal şi pasajul de la strada 13 Decembrie. „Totodată, prin proiectul cu finanţare europeană, ce prevede modernizarea tronsonului de cale ferată Braşov – Sighişoara, se vor moderniza peroanele, liniile de cale ferată şi echipamentele ce asigură circulaţia trenurilor”, a mai spus Pintea.
Primarul George Scripcaru: „Vom vedea dacă, potrivit legislaţiei, putem face acest lucru” De cealaltă parte, primarul Braşovului, George Scripcaru, a confirmat ieri că municipalitatea braşoveană a primit invitaţia de a se înscrie la licitaţie, având în vedere interesul manifestat de municipalitatea pentru modernizarea gării. „Noi nu am făcut o solicitare de închiriere a gării, ci am venit cu un concept de modernizare a gării. Dar, din punctul meu de vedere este bine că s-a demarat această licitaţie, pentru că este un semnal că eforturile noastre nu au rămas fără ecou. Este bine că CFR s-a gândit la o modalitate de a transpune proiectul de modernizare prezentat de noi. De altfel, în ultimele două luni am avut mai multe discuţii pe această temă cu ministrul Transporturilor. Vom vedea dacă, potrivit legislaţiei, putem face acest lucru. Este nevoie de o hotărâre de Consiliu Local, de bugetare, de o formulă de închiriere. Dacă vor fi şi alţi ofertanţi, cu atât mai bine, pentru că se va putea schimba situaţia actuală de la Gara Braşov”, ne-a declarat primarul.
Modernizare „a la Cracovia” Conform conceptului prezentat în timpul şedinţei de plen a Consiliului Local, interiorul Gării Braşov ar urma să se schimbe radical. Astfel, casele de bilete ar urma să se mute la etaj, într-o zonă care acum nu este folosită, iar la parter sunt proiectate spaţii comerciale. De altfel, şi la primul etaj sunt propuse unităţi de alimentaţie publică, iar o parte a peronului 1 ar urma să fie ocupat de terase. Pentru persoanele cu mobilitate redusă este proiectat un lift, dar şi scări rulante.
În ceea ce priveşte fluxul de călători, aceştia ar urma să ajungă la peroane fără a mai folosi porţiunea din tunelul subteran cu ieşire de la salonul principal, ci ar putea coborî în pe la peronul 1. Acest concept, inclusiv în ceea ce priveşte fluxurile de călători, este inspirat din modelul gării din localitatea poloneză Cracovia.
Autor: Radu COLŢEA Articol publicat pe pagina web bzb.ro