Proiectul FCH2Rail, care este derulat de un consorțiu format din CAF, DLR, Toyota, Renfe, Adif, CNH2, IP și Stemmann-Technik, presupune dezvoltarea unui tren demonstrativ bi-mod alimentat cu hidrogen care a obținut deja autorizarea de a efectua teste pe Rețeaua Feroviară de Interes General.
Pe parcursul traseelor sale pe linia Zaragoza-Canfranc, linie deosebit de solicitantă datorită rampelor abrupte și înalte, trenul demonstrativ, unitate de navetiști Renfe, a circulat atât în regim electric, în zona electrificată, cât și în regim hibrid, combinând energia din baterii și din celule cu hidrogen, pe secțiile neelectrificate.
O nouă etapă este acum în desfășurare, cu scopul de a testa noua tehnologie într-o gamă largă de condiții de energie și cerere de energie, simulând diferite servicii comerciale. În acest scop, trenul este programat să circule pe linii din Aragon, Madrid și Galicia în condiții climatice și de operare diferite. Acest lucru va permite o caracterizare mai completă a noii tehnologii de la bord, pentru evaluarea ulterioară a competitivității noii soluții de propulsie hibridă bi-mod cu celule de combustie cu hidrogen ca alternativă durabilă la tracțiunea diesel utilizată în prezent pe multe linii.
Proiectul FCH2Rail se bazează pe o unitate actuală de navetiști Renfe, în care consorțiul a instalat o nouă soluție pentru generarea de energie electrică din hibridizarea energiei din pile de combustie cu hidrogen și baterii și, în același timp, a integrat-o cu sistemul de tracțiune deja existent în vehicul.
Proiectul FCH2Rail a început la începutul anului 2021 și este programat să se finalizeze până la sfârșitul lui 2024. Cu un buget de 14 milioane de EURO, proiectul are o finanțare de 10 milioane de EURO de la Clean Hydrogen Partnership, o agenție a Comisiei Europene dedicată promovării dezvoltării de hidrogen și pile de combustibil.
Prelucrare și foto după Via Libre