Pe 27 februarie 2024, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a anunţat deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a proiectului de act normativ:
Hotărâre de Guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții ”Implementarea măsurilor necesare funcționării sistemului ERTMS pe secțiunea de cale ferată Predeal – București – Constanța și extinderea sistemului GSM-R pe rețeaua primară de transport feroviar”, lucrare de utilitate publică de interes național
Scurtă descriere. Prin prezentul act normativ, se propune aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții “Implementarea măsurilor necesare funcționării sistemului ERTMS pe secțiunea de cale ferată Predeal – București – Constanța și extinderea sistemului GSM-R pe rețeaua primară de transport feroviar”, lucrare de utilitate publică de interes național, prevăzuți în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Tronsonul de cale ferată Predeal – Chitila – București Băneasa – Constanța este situat pe Coridorul TEN-T Rin-Dunăre. Celelalte secțiuni ale coridorului sunt planificate pentru finanțare prin diferite programe europene. Parametrii tehnici ai acestui tronson de cale ferată trebuie să respecte în totalitate regulamentele şi directivele UE privind interoperabilitatea pentru eliminarea blocajelor care limitează competitivitatea rețelei feroviare române în Europa.
Programul estimativ de punere în funcțiune a sistemului ERTMS nivel 2 este precizat în PROGRAMUL NAŢIONAL DE ACŢIUNE privind implementarea Sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS) aprobat prin HG nr. 651 din 18 mai 2022, realizat pe baza viitoarelor finanțări europene obținute pentru dezvoltarea și realizarea interoperabilității rețelei feroviare, astfel:
- Predeal – Câmpina: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2025 – 2026;
- Câmpina – Brazi: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2024 – 2025;
- Brazi – Buftea: pus în funcțiune 2022;
- Buftea – Chitila: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2024 – 2025;
- București Băneasa – Fundulea: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2024 – 2025;
- Fundulea – Fetești: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2025 – 2026;
- Fetești – Constanța: perioadă estimativă de punere în funcțiune 2025 – 2026.
Pe secțiunea de cale ferată Predeal – Chitila – București Băneasa – Constanța, lucrările de modernizare a infrastructurii feroviare s-au realizat în perioada 2000 – 2013 în cadrul mai multor proiecte.
Obiectivul principal al acestui proiect de investiții, lucrare de utilitate publică de interes național, vizează implementarea sistemului ERTMS nivel 2 pe secțiunea de cale ferată Predeal – București – Constanța și extinderea sistemului GSM-R pe rețeaua primară de transport feroviar.
În contextul realizării unei piețe unice europene de transport, a fost dezvoltat sistemul ERTMS nivel 2 prin care s-au stabilit regulamente pentru uniformizarea sistemelor de semnalizare (STI CCS) și a regulilor de exploatare (STI OPE) feroviară între țările membre.
Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) 2.160.662 mii lei
Capacități:
- Lungime cale ferată echipată ERTMS nivel 2 (linie dublă) – 369 km
- Clădire Centru Control Operațional București – 1 buc.
- Durata de execuție a investiției: 36 luni
Finanțarea obiectivului de investiții de utilitate publică de interes național se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate ,,C.F.R.”– S.A., precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor prevăzute anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.