Proiectul de Lege privind siguranța feroviară

Logo_MTMinisterul transporturilor a publicat pe 21.08.2018 Proiectul de Lege privind siguranța feroviara. Data limita pentru primirea observațiilor, propunerilor este 01.09.2018.

Normele naționale, care adeseori se bazează pe standarde tehnice naționale, sunt înlocuite treptat de normele bazate pe standarde comune la nivelul Uniunii Europene, stabilite prin obiective de siguranță comune, metode de siguranță comune și specificațiile tehnice de interoperabilitate.

Pentru eliminarea obstacolelor care stau în calea interoperabilității, volumul normelor naționale, inclusiv al normelor de exploatare, ar trebui redus ca urmare a extinderii sferei specificațiilor tehnice de interoperabilitate la întregul sistem feroviar al Uniunii Europene.

În acest scop, statele membre trebuie să își mențină actualizat sistemul de norme naționale, să elimine normele caduce și să informeze Comisia Europeană și Agenția Uniunii Europene pentru Căi Ferate în acest sens.

Se consideră că obiectivele acțiunilor propuse în noul cadru legislativ, respectiv coordonarea activităților dintre statele membre pentru reglementarea și controlul siguranței, investigarea accidentelor și stabilirea de obiective de siguranță comune, metode de siguranță comune, indicatori de siguranță comuni, precum și cerințele comune pentru certificatele unice de siguranță, pot fi realizate mai bine la nivelul Uniunii Europene.

Pentru ca procedurile de eliberare a certificatelor unice de siguranță către întreprinderile feroviare să devină mai eficiente și mai coerente, este necesar să se acorde Agenției Uniunii Europene pentru Căi Ferate un rol central în eliberarea unor astfel de certificate de siguranță.

Noua repartizare a funcțiilor și a atribuțiilor între autoritățile naționale de siguranță și Agenția Uniunii Europene pentru Căi Ferate cu privire la eliberarea de certificate de siguranță trebuie să fie efectuată în mod eficient, iar în acest scop, ar trebui instituite acorduri de cooperare între agenție și autoritățile naționale de siguranță.

Se va face o distincție clară între responsabilitatea imediată cu privire la siguranță care revine Agenției Uniunii Europene pentru Căi Ferate și autorităților naționale de siguranță drept consecință a eliberării certificatelor de siguranță și a autorizațiilor de siguranță, pe de o parte, și atribuția autorităților naționale de siguranță de a oferi un cadru național de reglementare și de a supraveghea performanțele tuturor părților implicate, în mod continuu, pe de altă parte.

Prezentul act normativ va intra în vigoare la data de 16 iuie 2019, care este termenul limită de transpunere a Directivei (UE) 2016/798 privind siguranța feroviară, dând astfel posibilitatea tuturor actorilor implicați să se adapteze din timp la prevederile noului cadru legislativ.

Textul proiectului de lege si anexa la proiect pot fi vizualizate aici. Expunerea de motive poate fi accesata de pe pagina web a MT.

Distribuie:

Mai multe postari

Timite un mesaj