Radiografia bugetului căii ferate în 2019

CFR-SA_Apata-Sighisoara_linie-300x200Guvernul a aprobat recent bugetul de stat pe anul 2019. Bugetul urmează să sufere inevitabil mai multe rectificări în acest an, ca și în anii precedenți, însă, chiar și așa, repartizarea banilor între diferitele componente dezvăluie intențiile.

Stratagema Finanțelor este aceeași an de an. Se dă un buget mare la Ministerul Transporturilor, se închid gurile tuturor că s-au alocat ca la nimeni alții pentru sector, iar la prima rectificare le iau cam 30-40%  din bani și-i duc la pensii și salarii bugetare. În noiembrie mai iau 10-20% și anul sfârșește mult mai modest decât a început.

Pe hârtie lucrurile stau însă bine la început de an. Sectorul feroviar primește mai mulți bani decât în 2018. Sinteza fondurilor alocate sectorului feroviar pare a acoperi tot necesarul. Sunt prevăzuți bani pentru „reabilitarea și modernizarea infrastructurii feroviare aflate pe rețeaua TEN-T, prin finalizarea secțiunilor lipsa aferente coridoarelor pe TEN-T centrala, incluzând și acțiuni de creștere a calității serviciilor de transport feroviar, modernizarea gărilor și construcția de linii de mare viteză, reabilitarea și modernizarea “Inelului Feroviar al Bucureștiului” ca o alternativă pentru transportul urban al locuitorilor din zonele periferice, un acces mai facil pentru marile centre comerciale și depozitare amplasate în zona centurii și crearea unor noduri intermodal la capătul liniilor de transport.

Se prevede dotarea cu utilaje și echipamente pentru activitatea de reînnoire (reparație capitală), reabilitare, modernizare, construirea unor elemente componente ale infrastructurii feroviare și creșterea gradului de siguranță a circulației feroviare.

La modul teoretic totul este mai bine decât anul trecut și banii sunt mai mulți. La modul practic sunt două aspecte care fac ca lucrurile să nu mai fie atât de bune.

Unul este că toate comparațiile se fac cu execuțiile estimate pentru anul trecut, de regulă inferioare alocărilor de la începutul anului. Al doilea aspect este că, cel mai probabil, nici în acest an nu se vor cheltui banii prevăzuți, din diferite motive cum ar fi licitații blocate, proceduri administrative greoaie în derularea proiectelor, etc. Banii mai degrabă se taie decât se adaugă la cele două rectificări ce se fac anual.

CFR-SA_Posada_IMG_0770-e1490618875864Principalele programe primesc mai mulți bani față de execuția anului trecut Pe partea feroviara avem câteva componente. Acestea sunt Programul de dezvoltare și modernizare a infrastructurii feroviare și a stațiilor de cale ferată cu o alocare de 3,64 miliarde lei, față de execuția preliminată de 2,15 miliarde lei pe anul trecut.

Al doilea program este cel de reparații curente la infrastructura ferată publică. Acesta are prevăzuți 40 milioane lei, față de 17,2 milioane lei execuția anului trecut, dar la jumătate față de realizările anului 2017 de 92,97 milioane lei. Al treilea program este cel de modernizare a mijloacelor de transport feroviar. Pentru 2019 nu este prevăzută nicio finanțare. Singura informație despre aceasta componenta apare în buget cu referire la 2017 când s-au cheltuit 11.9 milioane lei.

Și în fine, ultimul capitol privește Programul de asigurare a volumului de transport feroviar public de călători. Pentru aceasta Guvernul a alocat 1,43 miliarde lei , în ușoara creștere față de 2018 când execuția arată că s-au cheltuit 1,33 miliarde lei. Menționăm că în 2017 suma a fost de 1,31 miliarde lei, iar programul inițial pe 2018 a fost de 1,43 miliarde lei.

Pentru întreținerea infrastructurii feroviare publice se prevăd alocații de 1,41 miliarde lei, față de 1,04  miliarde lei programul anului trecut (893 milioane lei realizări efective).

Per total, pentru zona de transport feroviar se prevăd alocații de la buget de 6,55 miliarde lei, în creștere față de anul trecut, când execuția bugetara a fost de 4,28 miliarde lei. Bugetul inițial al anului trecut a fost de 5,11 miliarde lei din care 3,93 miliarde lei pentru calea ferată, restul pentru metrou.

Mai puțin bani în 2019 pentru resurse umane în transporturile feroviare Sunt câteva programe, finanțate până în 2016, pentru care în acest an ca și în precedenții doi ani nu au mai fost alocați bani. Aceste programe, în special din zona de resurse umane, sunt: „Formarea formatorilor” nu mai primește niciun ban în 2019 după cum a fost tăiat de la finanțare și în 2018. în 2017 programul a fost finanțat cu 2,47 milioane lei, în condițiile în care calificarea angajaților din transporturile feroviare a primit în 2017 4,66 milioane lei și niciun ban în 2018-2019. Centru National de Calificare și Instruire Feroviară care a primit peste 10 milioane lei până în 2016, nu a mai primit niciun ban după acest an.

Lucrările de reparații/modernizări ale liniilor de cale ferată ( București – Brașov, Timișoara – Arad, București – Buzău, București – Craiova, Pașcani – Iași, București – Constanta, București – Pitești), pentru asigurarea unei viteze sporite și creșterea calității serviciilor de transport feroviar primește o sumă derizorie de 2,16 milioane lei.

CFR-CalatoriCostul mediu pe călător kilometru în ușoară creștere față de 2018 Asigurarea serviciului public de transport feroviar intern și internațional, în condiții de compatibilitate și interoperabilitate cu sistemul feroviar european prevede următorii indicatori de fundamentare: cost mediu pe lei călător și kilometru de 0,61 lei. Este vorba de o ușoară creștere față de 2018 an în care acest cost a fost de 0,6 lei. Tariful mediu lei – călător – kilometru pe 2019 de 0,23 lei, identic în ușoară creștere față de 2018 (0,22 lei). Programul pachetului minim pentru serviciul public transport călători prevede un trafic de 53,2 milioane tren – kilometru.

Modernizarea trecerilor la nivel se va face din fonduri europene Care sunt proiectele finanțate din fonduri preaderare și post aderare? Reabilitarea secțiunii Băneasa – Fetești de pe linia de cale ferata București – Constanta, proiect ISPA, primește 362 milioane lei în condițiile în care anul trecut s-au cheltuit, estimativ, doar 4,5 milioane lei. Cum se va putea anul acesta cheltui atâți bani?

Există și programe în suferință unde alocările sunt pur și simplu insignifiante sau lipsesc. Modernizarea trecerilor la nivel, respectiv 112 treceri, are alocată la secțiunea Fond Eu
ropean de Dezvoltare Regionala aproximativ 66,3 milioane lei.

Repararea stațiilor de cale ferată se află la stadiul de studii de fezabilitate, cel puțin în cazul a 47 dintre acestea. Pentru astfel de documentații se alocă în 2019 patru milioane lei, valoarea totală a programului fiind de 23 milioane lei. Pentru introducerea sistemului ERTMS între Predeal – București și Constanta – faza studii de fezabilitate, se prevăd 11 milioane lei, proiectul urmând să fie derulat integral în acest an.

Revizuirea Studiului de fezabilitate pentru obiectivul de investiții – Linia de cale ferata București Nord – Aeroport International Henri Coandă București primește 1,66 milioane lei, respectiv jumătate din suma totala a acestui proiect de 3,21 milioane lei.

Pentru sectorul de cale ferata Brașov – Sighișoara (Coşlariu – Sighișoara), din componenta Mecanismul de Interconectare a Europei se vor aloca 8,93 milioane lei. Grosul banilor va veni din Fondul de Coeziune , respectiv 252 milioane lei, valoarea totală a programului fiind de 1,58 miliarde lei. Pentru tronsoanele 2 și 3 km 614 Gurasada și Gurasada   – Simeria mai sunt alocați 744 milioane lei din Fondul de Coeziune.

Cat privește restul  coridorului feroviar, cel dintre Simeria și Curtici, alocările sunt simbolice.

Se va face electrificarea liniei Cluj – Episcopia Bihor Bugetul ministerului include în acest sens (Fondul European Dezvoltare Regională) 684 mii lei pentru electrificarea Cluj – Oradea -Episcopia Bihor, sumă mica raportat la valoarea totală necesară a acestui proiect de 10 milioane lei.  O altă linie unde vor fi făcute lucrări de electrificare este Doaga – Tecuci – Barboși  – Galați.

Bugetul include și continuarea lucrărilor la linia Vâlcele – Râmnicu Vâlcea, respectiv 39,5 kilometri de linie. Ca și în alți ani proiectul nici nu e lăsat să moară, nici nu este urnit intr-un mod semnificativ. Va avea alocați în acest an 30 milioane lei, destul de puțin dacă luăm în calcul că totalul general al acestuia este dat ca fiind 2,07 miliarde lei.

Prelucrare după clubferoviar.ro

Distribuie:

Mai multe postari

Timite un mesaj