În perioada 24 – 27 septembrie 2024, a avut loc la Berlin (Germania) cea de a 14-a ediție a Târgului Internațional pentru Tehnologia Transportului – InnoTrans, cea mai importantă manifestare de profil din lume, dedicată transportul public pe şine de pasageri (urban şi interurban) și de marfă.
Din partea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a participat o delegație condusă de domnul secretar de stat Ionuț – Cristian Săvoiu, coordonatorul domeniului feroviar, care a fost însoțit de dl Robert Dobre – directorul Direcției Analize, Programare și Evaluare Proiecte (DAPEP) și dl Dragoș Anoaica, din cadrul Direcției Feroviare, precum și de experți DAPEP.
De asemenea, o delegație a Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), condusă de președintele ARF, domnul Ștefan-Adrian Roșeanu, a răspuns atât invitației venite din partea Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România), partenerul local pentru Messe Berlin, organizatorul târgului InnoTrans, cât și a celor mai importanți constructori europeni de vehicule feroviare, cum ar fi: SIEMENS Mobility (Germania), Alstom Transport (Franța), PESA (Polonia) Standler (Elveția), Talgo (Spania), ŠKODA TRANSPORTATION (Cehia), BORCAD cz Ltd (Cehia).
Invitații adresate ARF au fost formulate și de către firme din domeniul cercetării și dezvoltării sectorului feroviar: CapGemini Engineering, BOSCH Engineering GmbH, ABB Traction Team/ABB ASEA BROWN BOVERI SRL, Egis Transportation etc.
Precizăm că acest târg a fost împărțit pe cinci arii tematice, și anume: tehnologie feroviară, infrastructură feroviară, transport public, interioare și construcție de tuneluri, iar secțiunea exterioară a cuprins un sistem de șine de 3.500 m, unde au fost expuse trenuri multiple, locomotive și tramvaie.
Astfel, delegația MTI împreună cu doamna Adriana-Loreta Stănescu, ambasador extraordinar și plenipotențiar al României în Republica Federală Germania, și președintele ARF au vizitat standurile companiilor românești participante la Târgul Innotrans 2024. Acestea sunt: Astra Vagoane Călători Arad, Softronic Craiova, Atelierele CFR Grivița București, Benoli Tech, Contrail Machinery, Electroputere VFU Pașcani, Flexibil SRL, Hiarom Invest, RELOC Craiova, Reva Simeria și Softronic Craiova.
Întâlnirile delegației MTI au continuat cu vizitarea secțiunii exterioare a târgului, unde erau expuse trenurile electrice și non electrice, locomotivele și tramvaiele, analizând în special modelele de vehicule feroviare și sursele de alimentare ale acestora, în vederea reducerii gradului de poluare, sistemele de vânzare, validare și control a titlurilor de călătorie, cele de informare a publicului călător, precum și sistemele de măsurare a gradului de ocupare al trenurilor.
După examinarea standurilor producătorilor de material rulant prezenți la InnoTrans, a urmat întrevederea cu EUROFIMA, o importantă companie de leasing de material rulant, care sprijină dezvoltarea transportului feroviar public de pasageri în Europa și organismele feroviare, în reînnoirea și modernizarea echipamentelor lor. Ambele părți au convenit ca, într-o întâlnire ulterioară, să aprofundeze cu factorii interesați diferite aspecte privitoare la pregătirea unor documentații de leasing de material rulant.
În final, a avut loc discuția avută cu responsabili ŠKODA, în care partea română și-a exprimat interesul față de oferta de material rulant a furnizorului ceh și a invitat această firmă să participe la viitoarele licitații publice, organizate de ARF.
De asemenea, marți, 24 septembrie 2024, Asociația Industriei Feroviare din România (AIF) și Ambasada României la Berlin au organizat, la sediul misiunii diplomatice, „Seara României la InnoTrans 2024”, un eveniment la care a fost prezentă și delegația MTI și care a fost dedicat firmelor românești prezente la târgul InnoTrans 2024.
În acest sens, dna ambasador Adriana-Loreta Stănescu, alături de dl Ionuț Cristian Săvoiu, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, și dl Claudiu Seicean, președintele AIF, au adresat mesaje de mulțumire și, totodată, de încurajare acestor companii, în vederea dezvoltării proiectelor actuale și a parteneriatelor comune, astfel încât sectorul feroviar românesc să fie modernizat la standarde europene.
În marja acestui eveniment, specialiştii ARF, din cadrul Unităților de Management a Proiectelor (UMP), ce au ca obiect de activitate pregătirea, implementarea, derularea și finalizarea proiectelor de achiziție material rulant, au avut întâlniri tehnice cu responsabili ai Alstom Transport (Franța), Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (POLONIA) – PESA, Standler (Elveția), SIEMENS Mobility (Germania), ŠKODA TRANSPORTATION (Cehia), KONČAR (Croația).
Totodată, au fost prezentate reprezentanților ARF, de către o serie de firme care construiesc subansamble, componente și sisteme utilizate în sectorul feroviar, ultimele realizări tehnice ce intră în compunerea materialului rulant nou, o parte din acesta urmând să fie cumpărat și de ARF.
Menționăm că miercuri, 25 septembrie 2024, în cadrul InnoTrans, a avut loc o conferință de presă comună, la care au participat dl Krzysztof Zdziarski, președinte PESA, și dl Ștefan Roșeanu, președinte ARF, ce a avut ca subiect cele două contracte de achiziție trenuri regionale și interregionale, semnate cu PESA.
Responsabilul polonez a subliniat importanța contractului privind achiziția celor 62 de trenuri regionale pentru compania sa și a afirmat că livrarea trenurilor va începe la sfârșitul anului 2025 – începutul anului 2026, urmând ca toate ramele electrice să fie livrate între 2026-2027.
De asemenea, în cadrul acestui contract vor fi construite trei depouri la București, Iași și Cluj, cu 3-4 posturi de lucru fiecare, inclusiv de rezervă, a declarat dl Krzysztof Zdziarski.
Referitor la situația actuală a contractului de 20 de trenuri interregionale, cele două părți au susținut că acest contract trebuie să decurgă normal, în conformitate cu prevederile legale.
Un alt capitol important al agendei delegației ARF, l-a constituit identificarea companiilor care dezvoltă tehnologia de ticketing, servicii de automatizare bazate pe software, care să fie dezvoltate și operate în întregul sistem de transport public feroviar din România, din perspectiva demarării proiectului „Sistem integrat de ticketing feroviar național”, finanțat prin Programul Transport (PT) 2021-2027. De exemplu, au fost purtate discuții cu specialiști ai Pegasus Ltd. (Ungaria), FAIRTIQ (Elveția) etc.