Comisia Europeană a publicat un studiu privind criteriile utilizate pentru a clasifica activele feroviare și activitățile ca fiind durabile din punct de vedere ecologic, pentru a oferi perspective asupra potențialului “strălucirii verzi”.
Acest obiectiv este destinat să faciliteze accesul sectorului feroviar la obligațiuni “verzi”, pe care Comisia consideră că ar putea fi utilizate pentru a finanța o parte semnificativă din viitoarele investiții feroviare.
Elaborarea unei metodologii de evaluare a impactului “verde” al investițiilor în sectorul feroviar a fost efectuată de COWI Denmark în numele Comisiei. Acesta ia în considerare criteriile și valorile tehnice de selecție, sfera de aplicare a emisiilor de CO2 care trebuie incluse, o abordare a contabilizării emisiilor și pragurile potențiale. Ea evaluează, de asemenea, gradul în care diferitele criterii vor avea un impact asupra investițiilor în transportul feroviar și modul în care acestea ar putea stimula alegerea durabilă.
Studiul arată că, în timp ce transportul feroviar este în general mai durabil decât alte moduri, unele activități sunt mai puțin ecologice decât altele. Se spune că investițiile legate de transportul combustibililor fosili nu ar trebui să fie considerate verzi și că trenurile diesel sunt “controversate din punct de vedere al mediului” și ar trebui fie să fie excluse, fie praguri stringente utilizate pentru a clasifica doar cele mai eficiente ca fiind “verzi”.
În timp ce strategia energetică pe termen lung a UE se așteaptă ca amestecul de producere a energiei electrice să devină mai ecologic, actualul amestec de electricitate în anumite țări înseamnă că “ar putea fi înșelătoare să se pretindă că trenurile electrice au emisii de gaze cu efect de seră zero în timpul funcționării”.
Prelucrat după railwaygazette