Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval și Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar, din cadrul Consiliului Concurenței, a pus în dezbatere studiul „Transportul multimodal de marfă în România – evoluții și perspective”.
În contextul extinderii piețelor și al creșterii gradului de concurență, transportul deține un rol important din cel puțin trei considerente, respectiv al costurilor generate, al timpului de livrare a mărfurilor către beneficiarii acestora, precum și al asigurării siguranței mărfurilor.
Ca modalitate de utilizare a două sau mai multe moduri de transport, transportul multimodal de mărfuri reprezintă o alternativă flexibilă, din ce în ce mai utilizată pe plan internațional. Transportul multimodal poate genera beneficii semnificative din punct de vedere al diminuării costurilor și al reducerii prețurilor bunurilor, cu impact asupra dezvoltării relațiilor comerciale. Dezvoltarea acestei modalități de transport presupune, însă, existența unei infrastructuri adecvate care să permită deplasarea rapidă a mijloacelor de transport în condiții de siguranță.
Utilizarea transportului multimodal are o influență favorabilă și asupra mediului înconjurător. Astfel, utilizarea modalităților de transport mai puțin poluante (de exemplu, feroviar și naval) contribuie la reducerea emisiilor de gaze de seră, în concordanță cu politica de mediu europeană, de atingere a neutralității climatice până în anul 20501.
În cazul transportului intermodal de mărfuri, cât și în cazul transportului multimodal de mărfuri se folosesc două sau mai multe moduri de transport.
Din analiza efectuată asupra celor două tipuri de transport, intermodal și multimodal, au rezultat următoarele aspecte particulare:
- în situația transportului multimodal, deplasarea mărfii se realizează în baza unui singur conosament sau contract similar, iar o singură companie de transport finalizează întreaga expediție și își asumă întreaga responsabilitate pentru efectuarea acesteia;
- în cazul transportului intermodal, fiecare parte a transportului se realizează de un furnizor diferit, având propriul conosament, care își asumă responsabilitatea doar pentru partea sa din procesul de deplasare a mărfii;
- dacă în cazul transportului intermodal, proprietarul mărfii este responsabil de eventualele întârzieri în deplasarea mărfii între modurile de transport și, implicit ajustări ale călătoriei, în situația utilizării transportului multimodal, compania care se ocupă de întreaga deplasare a mărfii este responsabilă de coordonarea eventualelor întârzieri între diferitele moduri de transport, întrucât oferă un serviciu unic;
- transportul multimodal poate fi efectuat prin intermediul expeditorilor de mărfuri sau al agenților. Aceste companii nu transportă ele însele mărfurile, ci dispun de rețele mari de transportatori și pot ajuta la negocierea contractelor sau chiar se pot ocupa singure de întregul proces de expediere.
Observațiile pot fi transmise până la data de 24.05.2025 prin e-mail, la adresa directia.dst@consiliulconcurentei.ro.