În perioada 20 – 21 mai 2024 a avut loc doua reuniune a Comitetului de Monitorizare a Programului Transport 2021 – 2027, care s-a desfășurat la Timișoara. Din partea Asociatiei Inginerilor Feroviari din Romania – AIFR (membru cu drept de vot) a participat domnul Sorin COANDA, centrul AIFR Timisoara.
Desfășurarea pe scurt a ședinței Comitetului de Monitorizare a Programului Transport:
Prima zi:
Prezentarea stadiului implementarii Programului Transport.
Au fost votate modificările statutare ale comitetului și grupurilor tehnice de lucru. Minuta Comitetului de Monitorizare, propunerile de includere a noi membri etc.
A doua parte a ședinței Comitetului de Monitorizare a debutat cu atelierul contribuția esentială a constructorilor în implementarea proiectelor de infrastructură. În continuare sunt referiri la sectorul feroviar, fără a minimaliza contribuția în cadrul Comitetului de Monitorizare a infrastructurii rutiere, navale, de metrou și aeriene.
De subliniat este remarca din discuția despre fondurile necesare dezvoltării infrastructurii, fonduri care acum nu numai că sunt generoase, dar nu sunt cheltuite în totalitate. Proiectele de infrastructură, finanțările acestora și execuțiile bugetare sunt sub monitorizarea Comisiei Europene (fonduri PNRR) pentru dezvolatrea infrastructurii de transport în România.
Constructorii spun ca sunt „bani” suficienți. Se remarcă totusi diferenta dintre fondurile alocate transportului feroviar și celui rutier, cu o treime mai mare în favoarea celui rutier. Diferența care poate fi surmontată prin eficientizarea proiectelor feroviare noi, însă și prin grija Comitetului de Monitorizare, care a ridicat această problemă la nivelul Ministerului Transporturilor.
În cadrul atelierului s-au remarcat discursurile domnului Dorin Umbrarescu (UMB) pentru sectorul rutier (autostrada A7) și a domnului Gabriel Stanciu (Alstom Transport). Problemele în sectorul feroviar se datorează mai multor aspecte astfel; lipsa acută de specialiști, practic de resursa umană la toate nivelurile, greutățile în ceea ce privește alocarea suplimentară de fonduri pentru studiile de fezabilitate și proiectare, dar mai ales alocarea unor perioade de timp corespunzătoare realizării acestora. Domnul Gabriel Stanciu a menționat că a pus la dispozitia CFR trenul laborator pentru măsurători și analize, construit de Alstom, cumpărat de CFR în cadrul proiectelor de modernizare a infrastructurii Coridorului Rin-Dunăre.(Coridorul IV pan-european).
A doua zi:
Au avut loc discuții și interacțiuni libere în cadrul celor două ateliere întărirea cooperării între ONG-uri (de remarcat ProInfrastructura, care se preocupă și de sectorul feroviar), autoritatea de management, beneficiari și constructori în vederea optimizării și eficientizărea procesului de monitorizare a proiectelor de infrastructură de transport și contribuția pregătirii și elaborării documentatiilor tehnice în realizarea investițiilor în infrastructura de transport.
Contibuția ONG-urilor este esențială în elaborarea proiectelor și construcția infrastructurii de transport in România. Toti cei prezenți (direcțiile de dezvolatare și atragere de fonduri, autoritățile publice de management, constructori, proiectanți, ONG-uri etc.) la dezbateri au afirmat și subliniat rolul și importanța finală a societății civile beneficiară a infrastructurii de transport, sau cel puțin așa s-a afirmat în cadrul dezbaterii primului atelier.
Cel de-al doilea atelier al zilei a adus în dezbatere o problema importantă, timpul prea scurt al fazei de elaborare a studiului de fezabilitate, al proiectarii tehnice și al detaliilor de execuție, fără de care nu este posibilă realizarea unui proiect de anvergura unei căi ferate. Dacă în vestul Europei etapele de studii și de proiectare durează și până la 15 ani, la noi aceasta se reduce la doi–trei ani, fapt ce are drept consecințe imediate asupra calității acestora și la prelungirea duratelor de execuție a lucrărilor de 5 la ani, la 15 ani!
Aceiași problemă se constată și la nivelul de pregătire al specialiștilor; pentru un specialist în proiectare este nevoie de o perioadă de acumulare, de experienta de 20 – 30 ani, iar la acest nivel un specialist trebuie să fie și plătit. Nu este suficient nivelul de 1% din valoarea proiectului. O alta problematică este lipsa acestor specialiști!.
Ziua s-a încheiat cu o călătorie cu trenul laborator Alstom pentru vizionarea tronsoanelor de cale ferată modernizate. Plecarea din stația Timișoara Nord (clădirea stației renovată și modernizată în proporție de 65%) pe distanța Timișoara – Arad – Bârzava Nouă și retur. De menționat că în perioada imediat următoare, 27 mai 2024, se demareaza procesul de recepție finală pentru tronsonul Frontieră – Curtici – Arad – km 614, executat în întregime de Alstom și subcontractanții.
Prezentare realizată de Sorin Coandă, Șef Centru AIFR Timișoara