Ca urmare a angajamentului de cercetare-dezvoltare și a experienței de lungă durată, CAF (Construcciones & Auxiliar de Ferrocarriles S.A. CAF – Spania Madrid) a dezvoltat soluția OARIS, o familie de trenuri de foarte mare viteză capabile să atingă 350 kmh. Proiectat cu tehnologie proprie, extrem de fiabilă, această familie de trenuri dispune de proiectare de vârf, accesibilitate, siguranţă şi confort.
Caracteristicile sale sunt:
- Realizarea unui interior flexibil, pentru a varia capacitatea de şedere (număr locuri) și serviciile în conformitate cu cerințele.
- Configurare variabilă, cu soluţii pentru 4, 6 și 8 vagoane.
- Alimentare multi-tensiune (1,5 și 3 kV curent continuu, 15 și 25 kV curent alternativ).
- Opțiuni multi-semnalizare.
- Interoperabilitatea frontalieră.
- Fiabilitate ridicată și costuri de operare și întreținere reduse.
- Opțiunea de schimbare a ecartamentului: 1.435 – 1,668 mm
- Accesibilitate completă pentru utilizatori de pe peroane cu diferite niveluri.
Obiectivul principal al CAF pe această direcţie este dezvoltrea de noi trenuri de mare viteză şi soluţiile tehnologice. CAF utilizează în acest scop proiectul de cercetare și dezvoltare denumit TENAV350, unde eforturile se concentrează în primul rând pe dezvoltarea de tehnici de simulare şi teste inovatoare în domeniul de mare viteză.
Proiectul TENAV350 este coordonat de compania CAF (Construcciones y Auxiliar DE Ferrocarriles SA), al cărui obiectiv principal este dezvoltarea de noi concepte și soluții pentru trenurile de mare viteză cu o abordare Multiphysics şi include o analiză a comportamentului dinamic, aerodinamic-rezistenţă la înaintare și vibro-acustic, ce implică un salt semnificativ în termeni de eficiență, durabilitatea și confort în vagoane. Pentru că va dezvolta noi tehnologii de măsurare, simulare și analiză a acestor fenomene la trenuri de viteze foarte mari este un punct de plecare pentru dezvoltarea de noi concepte.
Obiectivul ambițios este realizabil doar prin cooperarea diferiților actori publici și privați, fiecare cu un bagaj de cunoștințe în disciplina lor. Printr-o colaborare în desfășurarea de activități, progrese semnificative vor fi realizate într-un sector strategic pentru economie și societate ca transportul public.
În cadrul proiectului colaborează trei companii care fac parte din sectorul feroviar și o Universitatea publică, formând un consorțiu de patru parteneri.
Agențiile participante sunt:
- Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.
- Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles R&D, S.L.
- CETEST, S.L.
- Universitatea Politehnică din Madrid
Proiectul a fost finanțat parțial de către Ministerul Științei și Inovării şi co-finanțat de FEDR (Fondul European de Dezvoltare Regională) ca proiect INNPACTO 2010.
Prelucrat după informaţiile CAF