Tehnologia feroviară este un domeniu foarte tradițional al tehnologiei cu principii de siguranță care există de mai bine de 150 de ani (a se vedea, de exemplu, Pachl [15]). Cu toate acestea, calea ferată a devenit din ce în ce mai inovatoare în ultimele decenii. A început cu centralizări electronice, care necesitau un nou tip de standarde, precum EN 50128 [12] sau EN 50129 [13].
Acest lucru a condus la o abordare complet nouă pentru a verifica dacă echipamentele electronice sunt sigure – evaluarea siguranţei. Noile evoluții precum metrourile automate, funcționarea automată a trenurilor (ATO), Hyperloop (un tren cu levitație magnetică care călătorește într-un tub vidat), utilizarea hidrogenului drept combustibil, utilizarea inteligenței artificiale și importanța crescândă a securității cibernetice necesită mai mult. ajustări ale metodelor de evaluare a siguranţei.
În acest articol, dorim să împărtășim experiențele noastre cu un concept de siguranță pentru sistemele feroviare cu tehnologie inovatoare, precum și provocările în evaluarea siguranței.
În al doilea capitol recapitulăm principalele principii ale evaluării siguranței și arătăm cum acestea se bazează pe conceptul ciclului de viață descris în standardele CENELEC.
Următoarele capitole sunt dedicate noilor tehnologii. Acestea arată cum sunt utilizate standardele CENELEC pentru a realiza un sistem sigur. Evaluarea siguranței pentru noile tehnologii este atunci simplă deoarece se aplică ciclul de viață CENELEC.
Traducerea articolului din revista Signal + Draht nr. 3/2024, pg 37-42, autori Peter Wigger și Hendrik Schäbe, realizată de Dipl. Ing. Dan Fulea, Șef Centru AIFR Brașov poate fi accesată aici.