Conform unui raport realizat de Curtea Europeana de Conturi (ECA), nu exista un plan realistic pe termen lung cu privire la transportul de mare viteza in EU, ci doar o combinație ineficienta de linii naționale care nu sunt bine legate intre ele, de vreme ce Comisia Europeana nu are instrumentele legale necesare si nici puterea de decizie pentru a se asigura ca Statele Membre fac progrese vizibile către finalizarea coridoarelor principale stabilite in cadrul Regulamentului TEN-T. „Prin urmare, exista doar o combinație a liniilor de mare viteza naționale, planificate si construite de Statele Membre independent de restul statelor”, se menționează in raport.
Începând cu anul 2000, UE a acordat o cofinanțare in valoare de 23,7 miliarde de euro pentru susținerea investițiilor in infrastructura feroviara de mare viteza. Conform ECA, actualul plan pe termen lung al UE nu are la baza o analiza plauzibila, este puțin probabil sa fie aplicat si nu are o abordare strategica solida la nivelul întregii Uniuni. In plus, noua din 14 linii si extensii ale acestora au un număr insuficient de pasageri si exista încă 11.000 de legi naționale, deși Curtea a cerut deja in 2010 ridicarea acestor bariere de natura tehnica si administrativa.
Conform raportului ECA, rentabilitatea acestor linii este in joc, deoarece liniile de foarte mare viteza nu sunt necesare peste tot, costul pe minut de timp de călătorie economisit fiind foarte ridicat, de pana la 369 de milioane de euro, iar viteza medie ajunge doar pana la 45% din capacitatea maxima, in vreme ce budgetul depășit si prelungirea termenului de execuție sunt mai degrabă comune decât o excepție.
Deși lungimea rețelelor naționale de mare viteza este in creștere, obiectivul Comisiei stabilit in 2011 de triplare a numărului de kilometri de linii de mare viteza pana in 2030 nu va fi atins, deoarece in prezent sunt operabili 9.000 de km de linie de mare viteza, iar aprox. 1.700 de km de line erau in construcție in 2017.
In cazul liniilor de mare viteza noi, durează in medie 16 ani de la începerea lucrărilor pana la darea in exploatare.
Informație de pe pagina web Club Feroviar